23948sdkhjf

Bokning via mobil

Restaurangernas websidor måste optimeras för smarta telefoner om man vill hänga med.
Restaurangerna har inte hängt med när allt fler gäster skaffat smarta mobiler och surfplattor. Enligt en ny undersökning av Livebookings i Storbritannien har bara 2,6 procent av restaurangerna en webbsida som är optimerad för mobiltelefoner – samtidigt som hela 23 procent av besökarna har surfat dit med sin mobil. Nu lanserar Livebookings tjänsten Pocket Diner som också tar hand om de mobila gästerna.

Den nya tjänsten Pocket Diner är ett komplement till restaurangernas befintliga webbsidor och skapar en version av webben som är anpassad för bland annat iPhone, Android och BlackBerry. Genom ett litet tillägg på restaurangens vanliga webb skickas automatiskt alla mobila besökare till den mobila webbplatsen.

Över hälften av alla mobiltelefoner som säljs i Sverige är smarta mobiler, enligt branschorganisationen MTB, och samtidigt minskar antalet sökningar som görs på vanliga datorer. Restauranger som inte är förberedda för bordsbokning via mobilen missar därför stora möjligheter att locka fler gäster.

Pocket Diner har redan lanserats i Storbritannien och kommer på svenska under våren. Flera ledande restaurangkedjor använder redan Pocket Diner, bland annat Strada, Giraffe, Masala Zone och Café Rouge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063