Elektroniskt trubbel
– Vi ligger långt efter, Jonas Larsson på Micros.Problemet
ligger i att det ännu inte finns någon bra lösning där mobila chip- och
pincentraler kan integreras med restaurangernas kassasystem.–
Vi har flera pilotprojekt med snabbmatskedjor där det här fungerar
jättebra. Men när man kommer till restauranger med barer och fine
dining blir det oerhört komplext och svårt, fortsätter Jonas Larsson.Micros
är ett av världens ledande utvecklare av företagsprogram och
tillhandahåller kassasystem till många av Sveriges restauranger.–
Vi kan inte erbjuda våra kunder en bra lösning, än vi har inte
tekniken. Just nu hänvisar vi våra kunder att söka dispens hos
bankerna, säger Jonas Larsson.– Söka dispens för vad? undrar Lena Blixter som arbetar administrativt med Pontus Frithiofs restauranger.–
Direktiven från bankerna är tydliga och ingen vet riktigt säkert vad
som kommer hända om vi inte följer reglerna, säger hon och fortsätter:–
Vi har tagit in offerter på handterminaler som i framtiden kan
integreras med vårt kassasystem. Men till en början, innan terminalerna
är integrerade kommer det troligen innebära en del extra arbete för
restaurangpersonalen.Det är Europeiska
Centralbanken som beslutat att alla kortbetalningar ska följa EMV:s
riktlinjer. Och den som vid årsskiftet inte har bytt till de nya
EMV-terminalerna kommer att stå ekonomiskt ansvarig för bedrägliga
korttransaktioner, som hade kunnat undvikas med hjälp av de nya
terminalerna. Den nya standarden är inte en lag utan ett kommersiellt
krav och det enda sättet att komma undan det är att sluta acceptera de
berörda korten. För många är det inte ens ett alternativ.–
Det har gått minst sagt snabbt, menar Niklas Öhlin på Trivec, som är
ett annat företag som levererar kassasystem till restauranger.–
Vi köper en lösning från Payzone som arbetar med olika
betalningslösningar. I februari kommer vi kunna erbjuda våra kunder en
trådfri lösning integrerad med vårt kassasystem, förklarar Niklas Öhlin.Den
nya tekniken är väletablerat på de flesta ställen i Europa och innebär
att gästen aldrig ger ifrån sig sitt kort. Bland bar- och
restaurangpersonal i Sverige tas de nya reglerna emot mycket negativt.”Vi
funderar seriöst på att bara ta emot kontant betalning.” ”Jag hade
lovat mig själv att sluta i branschen när det här blev ett faktum.”
”Det här kommer aldrig att fungera i barer och på nattklubbar, det
kommer ta längre tid att ta betalt än att skaka en cocktail.” ”Krögarna
borde gå ihop och förklara att detta är en omöjlighet.” ”Tekniken går
baklänges” är några av reaktionerna som WOW News tagit del av.SHR,
Sveriges Hotell och Restaurang företagare, rekommenderar alla
restauranger att spara dialoger med kassaföretagen som att ett bevis på
att ett aktivt EMV arbete pågår, om restauranger skulle stöta på
patrull.