En smak av Europa
Utställningen A Taste of Europe är resultatet av tre års samarbete
kring frågor om hur mat produceras och konsumeras i Europa. Utställningsbesökaren bjuds
på en rad oväntade perspektiv på mat och dess plats i våra liv. Mat
är ständigt närvarande – överallt i samhället, landskapet och i våra
hem finns spår av mat. Naturligtvis finns det inget entydigt svar på
frågan varför vi äter det vi äter. Det kan handla om tradition,
trender, religion, kunskap, ekonomi och politik. Även reklam,
forskning, allergier, etiska skäl och vår livssituation har stor
betydelse. Syftet med utställningen är att uppmuntra till
samtal om hur vi äter. Hur hänger olika trender ihop? Hur väljer du?
Vilka möjligheter har du att påverka? Utställningen visar nationella
skillnader och likheter, trender över tid, och hur vår konsumtion
påverkar miljö och klimat. De
flesta länderna i Europa har genomgått en liknande utveckling från
självförsörjning till storskalig produktion av mat. Vi lägger allt
mindre tid och mindre del av vår inkomst på mat. Vi importerar
mattrender från hela världen och äter alltmer lika i Europa. Allt
oftare är maten lagad och paketerad av andra – den kommer från
restauranger, storkök eller industrin. Storskaligheten har bidragit
till billigare och snabbare mat. Samtidigt finns en längtan tillbaka
till småskalighet och ursprung. Hälsa och miljöengagemang påverkar i
allt högre grad européers val av mat på tallriken. Det blir alltmer
viktigt att känna till matens väg till tallriken, en varas livscykel
och ursprungsmärkning. Varje
museum har valt ett livsmedel som har särskild betydelse i just deras
land. Museerna har sedan dokumenterat hur dessa livsmedel framställs
och vilken roll de spelar i människors vardag. I Sverige fördjupar man sig i mjölk. Mjölk är i Sverige starkt förknippat med ”det svenska”,
naturliga, nyttiga och moderna. Orsaken är inte minst Mjölkpropagandan
på 1920- och 30-talen. Vid denna tid moderniserades mjölkhanteringen i
takt med teknisk utveckling och mjölken framställdes alltmer som ett
inslag i den moderna livsstilen. Även idag marknadsförs mjölken som ett
självklart inslag i ”det typiskt svenska” och mjölkproduktionen kopplas
inte minst till det svenska öppna landskapet.De senaste åren har mejerinäringen blivit alltmer internationell och
storskalig. Samtidigt växer efterfrågan på lokalproducerade,
ursprungsmärkta varor och flera mindre, lokala mejerier har startats.
Sedan 1980-talet har mjölkkonsumtionen i Sverige minskat rejält.
Samtidigt har produktutbudet fullkomligt exploderat. Mjölkindustrin
anpassar ständigt sina produkter efter nya livsstilar, råd och rön.
Arbetets museum har dokumenterat arbetet på ett antal stor-, mellan-
och småskaliga mejerier och mjölkgårdar runt om i landet. Mjölkbönder,
lastbilschaufförer, mejeriarbetare, marknadsaktörer och konsumenter har
intervjuats, och i dokumentationen blir det tydligt hur många människor
som är inblandade i mjölkens väg från kon till bordet.A
Taste of Europe är också ett pedagogiskt projekt där nya metoder för
museer att arbeta med skolelever tas fram och testas. Huvudmålgruppen
för utställningen är ungdomar mellan 14 och 18 år. Utställningen pågår till augusti 2011. Mer om projektet finns
att läsa på hemsidan www.atasteofeurope.eu