23948sdkhjf

Kampanj lyfter fram vegetariskt på restaurang

Under Smaka på Stockholm spresenterar Naturskyddsföreningen de två första restaurangerna som deltar i kampanjen ”Gröna Gaffeln” och som kommer lyfta fram vegetarisk mat på ett tydligt sätt:  Max hamburgerrestaurang och restaurang Svarta Lådan på Götgatan i Stockholm.

Gröna gaffeln är Naturskyddsföreningens projekt för att vägleda konsumenter till smarta restauranger där man lätt hittar gröna alternativ. Gröna Gaffeln-kampanjen presenteras lördagen den 5 juni under Smaka på Stockholm-dagarna, då Naturskyddsföreningens chef för natur och miljöavdelningen Gun Rudquist delar ut de första Gröna gafflarna till Max hamburgerrestaurang och till restaurang Svarta Lådan och utmanar samtidigt andra restauranger att delta i kampanjen!– Det är enkelt att göra en stor insats för att minska matens klimatpåverkan. Men på restaurang är det ofta svårt att hitta gröna alternativ. Vi vet att matens klimatpåverkan är stor och de matval som gör störst skillnad för miljön är att äta mer vegetariskt. Vi gratulerar Max och Restaurang Svarta lådan till att vara de första restaurangerna att delta i kampanjen Gröna gaffeln och att lotsa sina kunder att göra medvetna matval, säger Gun Rudquist Naturskyddsföreningens mat och klimatkampanj Gröna gaffeln är ett projekt för att minska matens miljöpåverkan och en del i föreningens återkommande miljövänliga vecka, v. 40, då många aktiva i föreningens lokalkretsar deltar. Kampanjen Gröna gaffeln vill få restaurangerna att lyfta den vegetariska ”gröna” maten på menyn. Gästerna ska lockas att äta vegetariskt lite oftare, det ska helt enkelt bli lättare att äta vegetariskt på restaurang. Restaurangen ska också ta del av klimatsmarta mattips från Naturskyddsföreningen, bland annat om säsongsanpassade salladsbord för fyra säsonger. Alla som arbetar med mat på restaurangen ska ta del av råden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078