Varannan svensk köper Rättvisemärkt
Den första Rättvisemärkt-certifierade produkten lanserades i Sverige 1997. De första åren låg utbud och efterfrågan på rätt låga nivåer men intresset tog fart i mitten av 2000-talet. – Vår årliga kampanj, Fairtrade Fokus, har varit en starkt bidragande faktor till den ökade kännedomen. Under kampanjveckorna i oktober kunde vi se en tydlig uppgång i konsumtionen av Rättvisemärkt, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Rättvisemärkt, i en presskommentar.ECI:s årliga kännedomsmätning visar att 63 procent av dem som i dag känner till Rättvisemärkt har köpt minst en Rättvisemärkt produkt under det senaste halvåret och att Rättvisemärkt är den tredje mest kända produktmärkningen i Sverige, efter Svanen och Krav. – Rättvisemärkt är i dag en väletablerad produktmärkning på den svenska marknaden. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Vår målsättning är att fem gånger fler odlare och anställda i utvecklingsländer ska vara en del av Fairtrade till 2015, berättar Helena Markstedt vidare.