23948sdkhjf

Ny undersökning om konsumenternas makt

På Den Stora Matdagen presenterade trendexperter från Hill & Knowlton, BAS Brand Identity och Food & Friends sina framtidsspaningar om konsumenterna, detaljhandeln och livsmedelsbranschen. Utvecklingen mot en ny och ökande konsumentmakt är tydlig, och resultatet syns framförallt i livsmedelsbutikernas hyllor.
Finanskris, global lågkonjunktur och konsumenter på värdejakt sätter sina tydliga avtryck i mat- och restaurangtrenderna. Lennart Wallander från reklambyrån Food & Friends menar att denna gör det själv-kulturen växer sig starkare och att det på sikt inte bara påverkar maten, utan också det offentliga rummet.

– Gör det själv-trenden kan sägas gå åt två håll i restaurangvärlden – dels mot ”hemma hos”-konceptet och dels mot mekaniserade restauranger där kunden gör delar av jobbet själv, till exempel genom att beställa från digitala menyer. Restaurangerna kan spara in på personal och således hålla lägre priser, vilket de prismedvetna konsumenterna uppskattar, säger Lennart Wallander från reklambyrån Food & Friends.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047