23948sdkhjf

Melker blir VM-kock

Nu laddar Sverige för VM i handboll 2011. Idag avslöjades att det blir Melker Andersson som tillsammans med arrangemangets huvudsponsor Choice Hotels kommer att ta fram ett matprogram för de 27 000 måltider som ska produceras under mästerskapet.

Det var under en presskonferens på tisdagen som Melker Andersson presenterades som matinspiratör för handbolls-VM. Det är första gången man satsar så hårt på att profilera maten i ett mästerskap, och det är helt klart en medveten strategi menar Frank Ström, kommersiellt ansvarig för VM 2011.– För oss är det viktigt att satsa hårt på maten. det är maten som kritiseras hårdast om den inte funkar under ett mästerskap.För Melker Andersson innebär det en comeback till handbollen, då krögaren varit en lovande handbollsmålvakt för Umeå IK. Däremot nådde han aldrig landslagsnivå. Kärleken till handbollen finns kvar, och det är därför han tagit uppdraget.– Dels är jag kompis med Anders Nissen i VM-styrelsen, och dels har jag spelat handboll själv. Jag var sämre i fotboll, så om de hade frågat hade jag inte ställt upp, skrattar han.Melkers plan är att visa upp vårt skandinaviska kök.– Vi är i Sverige och jag vill visa upp våra råvaror - sedan finns det förstås influenser från hela världen i matlagningen, men det ska inte blir ett stort misch-masch-kök av det hela. Fräschör, variation och matglädje är ledorden vi ska jobba med i matplaneringen. Sedan är det förstås idrottsmän, och de måste kunna äta sig mätta – så det blir ett lite annat sätt att tänka än på krogen i Stockholm! Lagen som kommer till VM är från världens alla hörn, vilket innebär en uppsjö av särskilda önskemål som ska tillgodoses. Ändå är det långtifrån vanligt att mästerskapsarrangörer satsar några större krafter på maten, menar förbundskapten Staffan Olsson.- Nivån på maten är ofta undermåelig även på stora turneringar. I stort sett alla värdnationer har kritiserats för detta, det är därför jag blev så glad när vi träffade Melker och han direkt började prata om matglädje.Nytt för det svenska arrangemanget är också att det ska gå ut en enkät till alla deltagande nationer om deras önskemål om maten.– Det är ett sätt för oss att fånga upp förväntningarna på maten och att visa att vi bryr oss. Sedan kanske vi inte kommer att kunna tillgodose precis alla önskemål, säger Frank Ström.För Choice Hotels hoppas man att den stora satsningen på mat också kan komma hotellkedjan till del.– Erfarenheterna från detta projekt kommer sedan att användas för att höja nivån på matupplevelsen för våra gäster, säger marknadsdirektör Riitta Östberg.På bilden:Melker Andersson, VM-kock och matinspiratör Handbolls-VM 2011, Jonas


Fredö, köksmästare och projektansvarig för matsatsningen på Choice


Hotels och Staffan Olsson, förbundskapten svenska landslaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096