Starbucks har landat
– Vi började diskutera en etablering av Starbucks för ungefär ett år sedan och hade ett första möte före sommaren, då vi beslutade att gå vidare i planeringen, berättar Lars Edengréen, vd för SSP Sverige. Placeringen på terminalen är strategiskt bra, tycker han:– Det är den mest trafikerade platsen på hela flygplatsen, vilket borgar för att det här ska bli en den succé som vi tror och hoppas, konstaterar han.Starbucks på Arlanda kommer att hålla öppet ”när flygplatsen är öppen”. – Det är helt flygets avgångstider som styr öppettiderna. Vi öppnar innan första flyget ska gå och stänger när den sista ombordstigningen är gjord, säger Lars Edengréen.Carole Pucik, kommunikationschef vid Starbucks huvudkontor i Amsterdam, är förstås stolt över att kunna öppna ett första Starbucks i Sverige. – Vi valde Arlanda eftersom vi ser det som ett strategiskt tillväxtområde. På Schiphol i Amsterdam har vi på mindre än tre år etablerat fyra Starbucks coffee shops, berättar hon. – Sverige är det femtioförsta landet som vi öppnar Starbucks i och nu har vi 16 000 enheter runt om i världen. Det är alltid en särskild utmaning att etablera enheter i starka kaffekulturer, som Sverige, där konsumenterna älskar bra kaffe och är intresserade. Samtidigt har vi märkt att det ofta leder till en utökad kaffemarknad när vi etablerar oss i länder som har engagerade kaffekonsumenter.– Generellt vill vi alltid att miljön ska vara öppen och avslappnad och att konsumenterna ska få kontakt med utbildade baristas, samtidigt som vi serverar bra kaffe, tillägger hon.Alistair Burrows är platschef för Starbucks på Arlanda. Han har gått en sju veckor lång utbildning i Edinburgh och därefter rekryterat tjugotalet medarbetare. – Jag kände mig som en del av Starbucks redan efter första veckan, intygar han.– Starbucks är ett starkt varumärke som passar in i den reserelaterade verksamheten och ett utmärkt komplement i en resandesituation. Vi är naturligtvis oerhört nöjda med att få jobba med företaget, kommenterar Lars Edengréen.