McDonald´s – tillräckligt fin för Louvren
Leonardo da Vincis Mona Lisa och den antika grekiska
skulpturen Venus från Milo är två mästerverk som finns på museet Louvren i
Paris. Museet är ett av världens mest välbesökta med över åtta miljoner
besökare årligen.Alldeles vid ingången till museet finns ett shoppingcenter
med flera restauranger. Här kommer även McDonald´s att slå upp dörrarna till en
hamburgerservering mitt bland de andra, mer ”sofistikerade” restaurangerna.Kultureliten rasar medan museet välkomnar etableringen i ett
uttalande att den amerikanska kedjan nu etablerar sig. "Franchisetagaren har tagit största hänsyn för att
garantera kvalitet i projektet, både kulinariskt och estetiskt", skriver
museet.Louvren har möjlighet att ha synpunkter ifall butiker och
restauranger i shoppingcentret Carrousel du Louvre inte anses passa in i
museets framtoning. Därför anser många att ett ord från museichefen Henri
Loyrette hade hindrat doften av pommes frites svepa förbi Mona Lisas näsa. Men
han valde att inte göra det.Trots att fransmännen är så kända för sitt utsökta kök,
tappar de traditionella brasserierna kunder medan McDonald´s fortsätter växa.
Förra året öppnades 30 nya hamburgerrestauranger i Frankrike och sammanlagt
serveras nu 450 miljoner kunder per år – en ökning med 11 procent under förra
året, vilket talar sitt tydliga språk om varför Louvren inte sätter sig emot
etableringen. Folk vill helt enkelt ha hamburgare. Närheten till nationalsymbolen Louvren är kanske det
yttersta beviset för snabbmatskedjans totala genombrott – även i Frankrike.