23948sdkhjf

McDonald´s – tillräckligt fin för Louvren

Museet Louvren är finkulturens högborg och en av Frankrikes stoltheter. Nu öppnar McDonald´s intill museets ingång. Kritiken är hård, men museichefen låter sig inte påverkas utan ser behovet. Trots att fransmännen är kända för sitt utsökta kök, tappar de traditionella brasserierna kunder medan McDonald´s fortsätter växa. 

Leonardo da Vincis Mona Lisa och den antika grekiska


skulpturen Venus från Milo är två mästerverk som finns på museet Louvren i


Paris. Museet är ett av världens mest välbesökta med över åtta miljoner


besökare årligen.Alldeles vid ingången till museet finns ett shoppingcenter


med flera restauranger. Här kommer även McDonald´s att slå upp dörrarna till en


hamburgerservering mitt bland de andra, mer ”sofistikerade” restaurangerna.Kultureliten rasar medan museet välkomnar etableringen i ett


uttalande att den amerikanska kedjan nu etablerar sig. "Franchisetagaren har tagit största hänsyn för att


garantera kvalitet i projektet, både kulinariskt och estetiskt", skriver


museet.Louvren har möjlighet att ha synpunkter ifall butiker och


restauranger i shoppingcentret Carrousel du Louvre inte anses passa in i


museets framtoning. Därför anser många att ett ord från museichefen Henri


Loyrette hade hindrat doften av pommes frites svepa förbi Mona Lisas näsa. Men


han valde att inte göra det.Trots att fransmännen är så kända för sitt utsökta kök,


tappar de traditionella brasserierna kunder medan McDonald´s fortsätter växa.


Förra året öppnades 30 nya hamburgerrestauranger i Frankrike och sammanlagt


serveras nu 450 miljoner kunder per år – en ökning med 11 procent under förra


året, vilket talar sitt tydliga språk om varför Louvren inte sätter sig emot


etableringen. Folk vill helt enkelt ha hamburgare. Närheten till nationalsymbolen Louvren är kanske det


yttersta beviset för snabbmatskedjans totala genombrott – även i Frankrike.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062