Starbucks nysatsar – döljer sig bakom mysfasad
Nu ska det vara genuint. Amerikanerna är trötta på opersonligt kedjekaffe för fyra dollar. Och de är trötta på Starbucks som har köpt upp tusentals av privata, lokala ställen, och gjort om dem till strömlinjeformade, grön kaféer. Detta har Starbucks nu noterat, inte minst på sina intäkter. Flera av deras kaféer har lagt ned det senaste året. Men nu ska trenden vändas, detta ska ske med ”äkta” lokalkaféer – eller ”momm-and-pop stores” som amerikanerna kallar det. På ”15th Avenue Coffee and Tea” har Starbucks automatiska kaffemaskiner bytts ut till manuella. Öl och vin har hamnat på menyn och kunderna får anordna litteraturkvällar och liknande i kaféets lokaler. Strax öppnar de två nya kaféer i staden där koncernen har sitt huvudkontor – båda med egen look och eget namn. ”Detta är det största lurendrejeriförsöket som jag har sett från en jättestor koncern som vill dölja sig bakom en lokal fasad”, säger Stacy Mitchell, författare till boken ”Big Box Swindel” som handlar om gigantkedjornas framfart.”Vi hoppas att kunderna får en lokal upplevelse på våra nya kaféer, och ett djupare förhållande till vårt kaffearv”, svarar Starbucks taleskvinna Anna Kim-Williams. Läs hela artikeln i nästa utgåva av Fast Food