Servicehandeln växer
Servicehandelsindex presenteras av Handelns Utredningsinstitut, HUI, ochSvensk Servicehandel & Fast Food. Enligt det senaste indexet så ökaromsättningstillväxten i landets servicebutiker med en procent jämfört medsamma period förra året. Indexet mäter jämförbara butiker.Den vikande konjunkturen har dock gjort att tillväxten mattats av någotunder de senaste kvartalen. Starkast tillväxt återfinns inom delbranschencafé, där omsättningen ökade med 2,6 procent. Inom delbranschen Fast Foodlandade tillväxten på noll jämfört med samma period förra året. Det är densvagaste utvecklingen inom servicehandeln.Men nu visar årets första kvartalsmätning att handlarnas framtidstro stigerefter att ha varit vikande under hela 2008.– Lågkonjunkturen har satt spår i tillväxttakten inom servicehandeln. Det ärdock positivt att servicehandeln som helhet uppvisar fortsatt positivatillväxttal trots dystrare tider. Det är också glädjande att handlarnasframtidstro stiger. Handlarna inom vår bransch är tuffa och de är vana attarbeta med knappa marginaler. Det är också spännande att se den fortsattstarka tillväxten inom segmentet café. Uppenbarligen har dessa aktörerlyckats hitta ett erbjudande som ligger helt rätt i tiden. Jag har en känslaav att svenskarnas fikaintresse bara växer och växer, säger Bengt Hedlund,vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.