Servicehandeln växer
Svensk Servicehandel & Fast Food. Enligt det senaste indexet så ökar
omsättningstillväxten i landets servicebutiker med en procent jämfört med
samma period förra året. Indexet mäter jämförbara butiker.
Den vikande konjunkturen har dock gjort att tillväxten mattats av något
under de senaste kvartalen. Starkast tillväxt återfinns inom delbranschen
café, där omsättningen ökade med 2,6 procent. Inom delbranschen Fast Food
landade tillväxten på noll jämfört med samma period förra året. Det är den
svagaste utvecklingen inom servicehandeln.
Men nu visar årets första kvartalsmätning att handlarnas framtidstro stiger
efter att ha varit vikande under hela 2008.
– Lågkonjunkturen har satt spår i tillväxttakten inom servicehandeln. Det är
dock positivt att servicehandeln som helhet uppvisar fortsatt positiva
tillväxttal trots dystrare tider. Det är också glädjande att handlarnas
framtidstro stiger. Handlarna inom vår bransch är tuffa och de är vana att
arbeta med knappa marginaler. Det är också spännande att se den fortsatt
starka tillväxten inom segmentet café. Uppenbarligen har dessa aktörer
lyckats hitta ett erbjudande som ligger helt rätt i tiden. Jag har en känsla
av att svenskarnas fikaintresse bara växer och växer, säger Bengt Hedlund,
vd för Svensk Servicehandel & Fast Food.