Rakettillväxt för slushföretag
Slushmaskinåterförsäljaren Garetta som förra året omsatte 17 miljoner växer kraftigt. Bolaget märker av en kraftigt ökad efterfrågan på slush över hela landet.
"Vi hamnar mellan GB-Glass och Coca-cola med vår slush och plockar marknadsandelar."
Enligt en av ägarna Mikael Levinson har hela världsmarknaden ökat betydligt de senaste åren. Deras maskinleverantörer i Italien och USA hinner knappt med att producera tillräckliga volymer.
"Vår största leverantör med fabrik i Italien producerar över 60 000 slushmaskiner om året och förra året han de knappt med att leverera."
Garettas maskiner finns på bensinmackar, kaféer, barer och i detaljhandeln.
Enligt bolaget har man Europas största sortiment inom segmentet Frozen Beverages. Huvudprodukterna är Åre Gräddglass, SnowSlush, Ice on the Rocks och Frozen Bar.
Mikael Levinson poängterar att förutom att slush är ett bra alternativ till glass för allergiker, så har den också ett betydligt lägre energiinnehåll, bara 49 kcal per 100 milliliter produkt.
Garetta har nyligen skrivit avtal med Kolmårdens Djurpark, Skara Sommarland och Parken Zoo, som alla tre beslutat sig för att storsatsa på slushbarer. Man räknar därigenom med att sälja ytterligare 225 000 portioner per år och öka omsättningen med minst 4 Mkr under en treårsperiod.