Servera hjärtlunch - rädda barnhjärtan
Än är det inte för sent som restaurang att delta i Alla hjärtans lunch den 13 februari. En krona per såld lunch går oavkortat till Hjärt-Lungfondens arbete med barns hjärthälsa.
Årets rätt är en nyckelhålsmärkt hjärtlig oxgryta med jordgubbar och bubbel. Rätten togs fram i en tävling mellan fem kockteam från olika företagsrestauranger. Receptmakaren bakom det vinnande bidraget heter Niklas Edgren, restaurangchef på Smak i Kumla.
»När jag skapade rätten tänkte jag – vad gillar min flickvän? Jo, jordgubbar och champagne. Det fick sätta den sista kryddan på min oxgryta på högrev«, berättar han.
För varje såld hjärtlunch går en krona oavkortat till Hjärt-Lungfonden och forskning kring barns hjärthälsa. I fjol räckte pengarna, tillsammans med en rad andra kampanjaktiviteter, till att köpa in tre ultraljudsmaskiner.
Målet för i år är att sälja minst 100 000 portioner av hjärtlunchen. Förra gången deltog cirka 600 restauranger och då såldes 80 000 luncher.
Andreas Hedlund, Årets Kock 2002, på restaurang Pontus! i Stockholm serverar Alla hjärtans lunch för andra året i rad och räknar med cirka 130 sålda portioner.
»Det är en ära att få vara med i det här projektet och gör oss påminda om vikten av att laga god och hälsosam mat«, säger Andreas.
Nytt för i år är att restaurangsajten Gastrogate kommer att lista restauranger som serverar Alla hjärtans lunch och är öppna för allmänheten.
Alla hjärtans lunch är ett samarbete mellan Lunchfrämjandet, Fazer-Amica, Eurest, ISS, Sabis, Sodexo, Coor, Coop och Högskolerestauranger Hörs.
LÄS MER www.lunchframjandet.se .