23948sdkhjf

Espresso House slår av takten

Kaffekedjans uttalade mål var att växa med 25-30 enheter under 2008. Det blev bara 16 och nu har Espresso House tvingats stänga sin populära lokal på Stureplan i Stockholm.
Anledningen till att Espresso House på Stureplan, som lockade närmare 1 000 gäster per dag, nu har stängt är att Telia ska bygga en företagsentré, uppger kedjans vd Ulrika Garbrant till realtid.se. Förhoppningen är nu att hitta en ny lokal i området.

Trots att kedjan missade sitt expansionsmål på 25-30 enheter förra året och landade på 16 nyetableringar är Ulrika Garbrant nöjd.
»Det kändes onödigt att öppna fler. Vi går in där det är en bra satsning. Antingen har det varit för dyrt eller inte tillräckligt bra läge«, säger hon till realtid.se.

»Vi kommer att fortsätta att hålla en hög etableringstakt och ser bara fördelar med lågkonjunkturen. Det blir billigare byggtjänster, hyror och investeringsmaterial«, fortsätter hon.

Kapital ingen bristvara

Espresso House ägs av det brittiska riskkapitalbolaget Palamon Capital Partners som har öronmärkt 140 miljoner kronor för att få kedjan att växa till 150 enheter inom de kommande åren.

Idag har kedjan 70 enheter från norr till söder, vilket gör Espresso House till Sveriges största kaffekedja.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062