Rea på mat ska locka kroggäster
Ett knep i kristid som finare restauranger i USA nu tar till är att ge rabattkuponger till potentiella matgäster. I Stockholm finns de dem som istället väljer att rea ut maten.
Men nu testar även de lite finare krogarna verktyget. I Dallas noterade man till exempel en 30-procentig ökning av antalet kupongkampanjer 2008, där restauranger i mellanprisskiktet svarade för den största ökningen.
Enligt en undersökning från American Express Market Brief och Technomic Inc anser 60 procent av de tillfrågade att en rabattkupong på fem dollar räcker för att de ska vilja nappa på erbjudandet.
I Stockholm har krögaren Melker Andersson ett annat knep för att fylla stolarna. Han rear ut krogbesök på fyra av sina restauranger inom koncernen Grupp F12. Rabatten är så mycket som 50 procent – på all mat tre kvällar i veckan.
»Vi som alla andra har påverkats av den senaste tidens lågkonjunktur och finanskris. Med detta erbjudande vill vi ändå, även om det kan bli ekonomiskt kännbart för oss, bidra till att företag och privatpersoner fortsättningsvis ska kunna äta och dricka gott på restaurang «, står det att läsa i en annons.