23948sdkhjf

Fler äter ute

Rådande lågkonjunktur till trots väljer allt fler européer att äta mat utanför hemmet. Det konstaterar CHD Expert i studien ”FACET - Foodservice Annual Count and Expenditures Tracking”.

Tyskland, Storbritannien och Frankrike är Europas största marknader för foodservice. Tillsammans är de större än alla andra länder på marknadsundersökningsföretaget CHD Experts topp tio-lista över uteätandet. Men det är inte i dessa tre länder som uteätandet ökar. Studien visar snarare tecken på marknadsmättnad. I Portugal och Slovenien har däremot HMR-segmentet, Home Meal Replacement, ökat kraftigt. Sverige hamnar först på sjunde plats på topplista. Till skillnad från de andra listländerna står icke-kommersiella aktörer som kommuner och landsting för fler måltider, 51 procent, än de kommersiella aktörerna, 43 procent.Värdet av Europas foodservicemarknad uppgick till 55 miljarder kronor under 2007.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063