23948sdkhjf

Pizzakedja fortsätter svältarbete

För andra året i rad arrangerar FN och YUM Brands, som äger varumärket Pizza Hut i Sverige, World Hunger Relief Week. Förra året gav insamlingen 110 miljoner kronor.
World Hunger Relief Week sker under 12-19 oktober på YUM Brands samtliga restauranger, där även Kentucky Fried Chicken, All American Food, Long John Silvers och Taco Bell ingår, över hela världen. Totalt rör det sig om cirka 30 000 restauranger i 82 länder.

I Sverige deltar Pizza Huts tolv restauranger i Stockholm, Göteborg, Malmö och Västerås.
Tre procent av omsättningen går till svältdrabbade och gästerna har möjlighet att donera pengar via insamlingsbössor. Förra året uppgick Sveriges bidrag till 90 000 kronor.
»Detta är ett långsiktigt åtagande, därför är det självklart att vi fortsätter att samla in pengar för denna goda sak. Vi hoppas få in ännu mer pengar i år«, säger Björn Källström, vd för Pizza Hut i Sverige.

Pengarna som samlas in distribueras genom FN:s livsmedelsorgan World Food Programme till de områden som är i störst behov av stöd. Sist gick de framförallt till skolmatsprojekt i Etiopien samt till krishjälp i Myanmar i och med oroligheterna i landet och svältkatastrofen efter cyklonen Nargis.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142