23948sdkhjf

Flera miljoner till Matlandet Sverige

Jordbruksminister Eskil Erlandsson vill få Sverige att bli Europas nya stora matland. Nu ska regeringen satsa 15 miljoner kronor för att uppnå visionen.
Matlandet Sverige ingår i regeringens livsmedelsstrategi med en total budget på 46 miljoner kronor under nästa år.
»Min vision om att Sverige som det nya matlandet i Europa är viktig för att ge människor förutsättningar att kunna bo och jobba i hela Sverige. Livsmedelsindustrin är idag den fjärde största industrin och ingen annan industri har så stor spridning. Utöver detta tillkommer att turismen är väl spridd över landet och har en stor omsättning som ger goda förutsättningar för fler jobb«, säger jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Eskil Erlandsson menar vidare att det kommer att krävas mycket jobb av alla som jobbar med mat i Sverige för att uppnå visionen och motiverar på så vis en ekonomisk förstärkning av strategin.

Idag omsätter turismen cirka 240 miljarder kronor årligen. Det är inte lite om man till exempel jämför med personbilsexporten som omsätter nästan 70 miljarder kronor om året.

Mats Hulth, vd för Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är mycket positiv till regeringens utökade satsning.
»Det är verkligen positivt att regeringen visar förståelse och intresse för vår näring och dess förmåga att skapa viktiga jobb, inte minst i glesbygden. Nu är vi såklart gärna med från branschens sida och bidrar till att den här satsningen faller väl ut«, säger han i ett pressmeddelande.

Livsmedelsstrategins tre delar:
- Exportfrämjande åtgärder för att öka mindre livsmedelsföretag att växa
- Satsning på mat med mervärden, till exempel ekologisk, närproducerad och småskalig produktion/förädling samt på innovation och logistik
- En formaliserad dialog med företrädare för näringen för att diskutera hur näringen och regeringen kan jobba tillsammans för att Sverige ska bli det nya matlandet i Europa
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063