23948sdkhjf

Sämre tider för hotellen

Sötebrödsdagarna ser ut att vara över för hotellmarknaden. Efter flera goda år börjar nu konjunkturen försvagas, rapporterar TT.
Bildkälla: Hotel Gothia Towers

De senaste åren har affärsresenärerna bidragit kraftigt till hotellens intäkter och Sverige har lockat mängder av utländska turister.

Under första halvåret 2008 har hotellen kunnat höja sina priser med upp mot tio procent. Men efter midsommar kom bakslaget.
»Vi blev tagna på sängen av nedgången i slutet av juni. Vi fick framför allt färre privatkunder och det brukar vara ett tecken på nedgång, säger Katalin Paldeak, ansvarig för Clarions hotell i Norden. Vår rumsbeläggning har minskat med 3 procent jämfört med föregående år.«

Bokningsläget för de stora hotellkedjorna fram till årsskiftet är nu i sämre än i fjol.
»Vi har dock bokat bra på mötessidan. Men när det gäller de individuella affärsresenärerna är inte trycket alls lika hårt långe som det var förra hösten. Det kan bero på att vi har ökad kapacitet«, fortsätter Katalin Paldeak, som konstaterar att allt fler aktörer slåss om samma kaka när konjunkturen viker.

Göteborg och Malmö följer samma mönster. Under juni och juli sjönk rumsbeläggningen för Göteborgshotellen med 5 procent och tendensen är fortsatt nedåt.
»Det är klart att vi påverkas av den försämrade konjunkturen eftersom de flesta hotellgäster är affärsmän«, säger Björn Arnek, ekonom på Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11