23948sdkhjf

Dryckesslagsmål i fastetid

Muslimernas pågående fastemånad Ramadan innebär en rejäl dipp för Coca-Colas försäljning i Mellanöstern. Det ska en speciell Ramadanburk råda bot på i år.
Under Ramadan är det förbjudet att äta och dricka mellan gryning och skymning. Det medför i regel att försäljningen av Coca-Cola rasar dagtid.

Att kvällsmaten dessutom brukar avslutas med den brittiska ört- och fruktdrycken Vimto förbättrar knappast saken. Förra året såldes 20 miljoner flaskor av drycken under Ramadan i Mellanöstern.

Men Coca-Cola vägrar ge upp kampen och har därför lanserat en särskild Ramadanburk prydd med den muslimska symbolen halvmånen och stjärnan, rapporterar affärstidningen Arabian Business. Dessutom kommer tio procent av företagets vinst i Saudiarabien gå till en fond för föräldralösa barn.
»Att symbolen trycks på burkarna handlar om att få Coca-Cola att förknippas med en högtid som innebär att familjen samlas och äter och dricker tillsammans. Symbolen finns där av samma anledning som att vi smäller på jultomten på burken i Sverige«, säger Peter Bodor, informationschef på Coca-Cola Sverige.

Ramadanburkarna kommer framförallt att säljas i Saudiarabien och kommer inte att nå den svenska marknaden, skriver Dagens Nyheter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11