Gulasch blir snabbmat
På kort tid har restaurangföretaget GL Gastronomi gjort succé med sin drive-in och nyckelhålsmärkta mat. Ungersk gulasch med ris är en av rätterna.
De fick kontraktet i hård konkurrens med restaurangjättarna Sodexho och Amica. Idag utgör det cirka 64 procent av GL Gastronomis omsättning.
Förra året öppnade företaget en drive-in för lunchgäster. Det gör den rätt unik i Sverige för enligt Magnus Lutto finns det bara ytterligare en restaurang i Sverige som erbjuder vanlig lunchmat i drive-in. Satsningen på ett hål i väggen har ökat omsättningen med 25 procent.
Bolagets tre restauranger blev nyligen de första nyckelhålsmärkta i Värmland.
»Vi följer trenderna med nyttigare mat och utgår från tallriksmodellen. Genom att erbjuda nyckelhålsmärkt mat har vi fått ytterligare en kategori kunder. Nu är det många matmedvetna tjejer som kommer och äter med oss«, säger Magnus Lutto till Dagens Industri.
Källa: Dagens Industri