23948sdkhjf

Schysta villkor vilseleder

I maj skickade Hotell- och restaurangfacket, HRF, ut märken till bland annat krogar och hotell som har kollektivavtal. Men ordvalet ”Schysta villkor” stämmer inte alltid.
Hur många som har satt upp den röda klisterlappen till dags dato är det ingen som vet och det är inte heller något tvång att använda den.

Vad man vet är att fackförbundet har tecknat 161 nya hängavtal och arbetsgivarna har fått minst 50 nya medlemmar efter utskicket. De kommer också att få det nya märket.

Men ombudsman Susanne Jensinger i Malmö säger till LO-tidningen att märket kan vilseleda. Hur kan den och den krogen ha en märkning, de är ju inte alls schysta mot sina anställda, är en reaktion hon fått.

Reaktionen från företag och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, SHR, är överlag positiv. Samtidigt anser SHR:s vd Mats Hulth att den egna SHR-märkningen är fullt tillräcklig för medlemsföretagen.
»Några har nog satt upp Schysta villkormärket också, men de flesta är nog ganska nöjda med vårt«, säger han till LO-tidningen.

Malin Ackholt, tredje ordförande i HRF, tycker däremot att det är självklart att även de organiserade arbetsgivarna ska sätta upp märket.
»SHR:s märke visar att de är medlemmar där, men jag tror inte att gemene man kopplar ihop det med schysta villkor för de anställda«, säger hon.

Märkningen säger dock inget om villkoren för underentreprenörer eller inhyrd personal.
»Däremot har vi fått igång goda diskussioner med stora arbetsgivare i branschen, efter historien med svartstädning på hamburgerrestaurangerna. Men det är ett annat steg och inte huvudsyftet i den här kampanjen«, säger HRF:s tredje ordförande Malin Ackholt.

Källa: LO-tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062