23948sdkhjf

Kaffeboomen är total

Sedan början av 2000-talet har det skett en imponerande ökning av omsättningen på den svenska kaffemarknaden. Hela 136 procent, enligt tidningen Fast Food.

De senaste åren har kaffeboomen varit total. Genom åren är det framförallt Wayne´s Coffee och Espresso House som slagits om tätpositionen. 2003 hade de två aktörerna greppet om 62 procent av marknaden.Mellan 2004 och 2005 blev ökningen betydligt mer blygsam, 3,4 procent, jämfört med 24 procent två år tidigare. Många trodde att luften gått ur marknaden. Men icke.2006 fick Espresso House ny ägare i riskkapitalbolaget Palamon Capital Partners, som också köpte upp Coffee Cup. Därmed seglade Espresso House om Wayne´s Coffee med en omsättning på 167 miljoner, en ökning med 67 procent mot föregående år. Wayne´s Coffee lyckades ändå, trots omseglingen och utan några uppköp, göra ett imponerande år och nådde 160 miljoner. Totalt hade de största aktörerna nu 76 procent av marknaden.Prego, Barista och Barista Fairtrade Coffee. 2007 seglade ytterligare tre aktörer upp på en marknad som alla bedömare ansåg vara svår att tränga sig in på. Dessa har nu uppnått kedjestorlek och har tillsammans tillfört drygt 31 miljoner kronor och 20 enheter.Totalt omsatte våra svenska kaffekedjor 562 miljoner kronor under 2007 fördelat på 199 enheter. Det motsvarar en ökning av omsättningen med 136 procent samtidigt som antalet enheter har växt med 138 stycken.LÄS MER i specialutgåvan ”Kaffe & Kafé” som medföljer nummer 6 av Fast Food. Prenumerera här!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125