Fortsatt framgång för snabbmat
Snabbmatsrestaurangerna är servicehandelns vinnare, visar Servicehandelsindex för årets andra kvartal. Försäljningen steg med över 7 procent under perioden.
Precis som mätningen för årets första kvartal var servicehandelns mesta omsättare Fast Food med 7,6 procent. Även delbranschen Café har haft en god tillväxt med drygt 6 procent.
Tillväxttakten har däremot mattats av till följd av den vikande konjunkturen, men man bedömer att branschen kommer att ha en fortsatt positiv tillväxt.
»Servicehandeln fortsätter att möta kundernas önskade behov av bekvämlighet och snabbhet och har därför framtiden för sig«, tror Bengt Hedlund, vd svensk Servicehandel & Fast Food.
Den enda delbransch i mätningen som backar, återigen, är den för trafikbutiker som går minus med 1,7 procent. Högre bensinpriser som leder till att folk kör mindre är en sannolik förklaring till den negativa försäljningsutvecklingen.