Juicebar ska bli rikskedja
Sugen på en Gym Junkie eller en Acai Attack? I höst växer franchisekonceptet Naked Juice Bar med två enheter i Stockholm. »Vi har byggjobbare som är addicts«, säger Maria Wirén, ena halvan av företaget.
»Vårt koncept fångar vanliga Svenssons, inte bara hälsofreaks. Juicebarer är en nisch som har ökat lavinartat de senaste åren och studier visar att fruktdrycker av den mer exklusiva sorten, gärna med funktionella ingredienser, blir alltmer poppis. Svenskarnas, och även norrmännens, juicekonsumtion är dessutom hyfsat jämn under året, vilket skapar goda förutsättningar för vår verksamhet«, säger Maria Wirén, som driver Naked Juice Bar tillsammans med Steven Collyer.
Maria och Steven träffades i Australien dit hon hade åkt för att plugga och lära sig surfa. Steven arbetade som arbetsmiljöinspektör, men levde för surfingen övrig tid. Efter långa stranddagar brukade paret gå hem och göra smoothies av all möjlig frukt som de också bjöd vänner och bekanta på. Det var så idén till Naked Juice Bar väcktes.
Begreppet ”naked” står för flera saker. Allt på juicebaren görs av ”nakna”, det vill säga naturliga råvaror. Det ger ärliga produkter, menar Maria Wirén.
»Sedan jobbar vi med full insyn i enheten. Kunden ska se vad han eller hon får i sin juice, smoothie eller soppa. Beställer du något med äpple och morot är det också det du får helt enkelt«, säger hon.
Alla juicer och smoothies tillverkas av färska eller frysta frukter, grönsaker och bär framför kundens ögon. Naked Juice Bar erbjuder också ångvärmda soppor à la minute, bullar, muffins och foccaccia bakat på dinkel och fullkornsmjöl, gourmetwraps med mera. Det finns även ekologiska alternativ.
Tävlingsåret 2006-2007 vann Naked Juice Bar pris i Venture Cup för bästa tjänsteidé och spåddes då en ljus framtid. Den framtiden är nu här och mer juice lär det bli.
»Vi planerar att expandera i Stockholm med närförorter parallellt med Skåne i första hand. Målet är att bli rikstäckande«, säger Maria Wirén.