Barnfamiljerna intar krogen
Mellan 2006 och 2007 ökade antalet besök på McDonald´s med 4,5 miljoner och kedjans 230 restauranger besöks nu av drygt 410 000 gäster per dag. Barnfamiljerna stod för en stor del av ökningen, vilket också får stöd i siffror från Statistiska Centralbyrån, som visar att barnfamiljernas utgifter för utemåltider har ökat de senaste åren. »Det råder en väldigt tydlig uteätartrend i Sverige och resten av världen. Den har även spillt av sig på våra frukostvanor«, menar Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonald´s.Men det är inte bara familjestressen som leder till fler utemåltider. Undersökningen, baserad på intervjuer med drygt 1 000 föräldrar, visar också att tre av fyra föräldrar tycker att det vore mysigt att gå ut och äta med barnen lite oftare. För att äta tillsammans är något man verkligen värdesätter. Hela 85 procent av föräldrarna tycker att det är viktigt eller mycket viktigt.Torsdagar är den dag i veckan som speciellt barnfamiljer väljer att äta ute på McDonald´s.»Familjerna kommer till oss när det är ute och kör eller när det är körigt«, fortsätter Raymond, som menar att det förändrade innehållet i barnmåltiden Happy Meal har haft stor betydelse för familjetillväxten på McDonald´s.