Barnfamiljerna intar krogen
Det är omöjligt att få ihop vardagspusslet, menar fyra av tio föräldrar. Stressen leder till fler utemiddagar i vardagen, visar en ny undersökning från McDonald´s.
Barnfamiljerna stod för en stor del av ökningen, vilket också får stöd i siffror från Statistiska Centralbyrån, som visar att barnfamiljernas utgifter för utemåltider har ökat de senaste åren.
»Det råder en väldigt tydlig uteätartrend i Sverige och resten av världen. Den har även spillt av sig på våra frukostvanor«, menar Raymond Mankowitz, kommunikationsdirektör på McDonald´s.
Men det är inte bara familjestressen som leder till fler utemåltider. Undersökningen, baserad på intervjuer med drygt 1 000 föräldrar, visar också att tre av fyra föräldrar tycker att det vore mysigt att gå ut och äta med barnen lite oftare. För att äta tillsammans är något man verkligen värdesätter. Hela 85 procent av föräldrarna tycker att det är viktigt eller mycket viktigt.
Torsdagar är den dag i veckan som speciellt barnfamiljer väljer att äta ute på McDonald´s.
»Familjerna kommer till oss när det är ute och kör eller när det är körigt«, fortsätter Raymond, som menar att det förändrade innehållet i barnmåltiden Happy Meal har haft stor betydelse för familjetillväxten på McDonald´s.