Dyrt med öl i sommar
Den danska öljätten Carlsberg, huvudsponsor för fotbolls-EM, flaggar för prishöjningar på mellan 2-5 procent. Restaurangerna betalar redan mer och nu är det handelns tur.
»Vi tvingas höja priserna för att fortsätta vara lönsamma och kunna återinvestera i dryckesmarknaden«, säger Otto Drakenberg, vd för Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.
Som exempel kan nämnas att priset på korn, som är en av huvudingredienserna i Carlsbergs öl, har stigit med 100 procent på två år. Svångremmen har redan dragits åt på kostnadssidan genom nedläggning av bryggerier och personalavgångar, men det finns en gräns för hur långt man kan gå i sin effektivisering.
Priset till restaurang höjdes i april och till hösten genomförs prisjusteringen mot handeln.
»Vi ser att råvarupriserna fortsätter att öka markant så min bedömning är att det kan bli aktuellt med ytterligare justeringar framöver«, säger Otto Drakenberg.