Nytt index mäter servicehandeln
Behov av tillförlitliga mättal inom servicehandeln är oerhört stort, menar Bengt Hedlund, vd på branschorganisationen Svensk Servicehandel & Fast Food.»Vi representerar en heterogen bransch i stark utveckling. För att bidra till ökad struktur behöver vi fakta om försäljning och jämförelsetal så att vi kan skapa en plattform för vårt fortsatta arbete«, säger han.De första siffrorna från servicehandelsindex visar på en försäljningstillväxt på 5,6 procent under första kvartalet 2008 jämfört med samma period förra året. Tidsutrymmet för dagens konsumenter krymper, vilket gynnar servicehandeln som når allt större kundgrupper, skriver HUI i en pressrelease. Allra mest ökar fast food, där försäljningen steg med 9,7 procent under årets första kvartal.HUI mäter omsättningsutveckling, framtidstro och attityder. Inför varje mätning ställer man också olika temafrågor via enkäter till enskilda handlare samt kontakter med alla kedjors centrala organisationer.Servicehandelsindex kommer att presenteras en gång i kvartalet.