23948sdkhjf

Hett med hälsodryck

Den ska vara något fruktigt i år, i form av juice eller smoothie. Pressbyrån upplever en tillväxt på 77 procent inom det sistnämnda segmentet. Nu ger sig Heinz in i matchen.
Vatten dominerade tidigare tillväxtkurvan, men får nu se sig besegrad av hälsodryckerna, som har blivit alltmer populära de senaste tre åren.
»Juice- och smoothieförsäljningen har fullkomligt exploderat sedan i höstas. Smoothietrenden kommer från England där tillväxttakten för denna kategori steg med 100 procent under 2007. Nya smoothies för i år är Tropicana och Chiquita«, säger Mariette Kristenson, marknadschef på Pressbyrån.

Många vill rida på den framgångsvåg som just nu sköljer över butikernas juice- och smoothiehyllor. I början av 2007 lanserade Coca-Cola juicemärket Minute Maid i service- och dagligvarubutiker. Och i februari köpte företaget 40 procent av bolaget Honest Tea i ytterligare ett led att skapa en nyttigare profil.

Nu ger sig även ketchupjätten Heinz in på hälsodrycksmarknaden. Gissa med vilken typ av dryck? En fruktdryck med tomat såklart. Den heter Heinz Sunshine och lanseras i smakerna citrusfrukter och skogens bär.
»Frukt och tomat är en vågad kombination och många kommer nog att bli överraskade när de känner den friska smaken. Drycken smakar verkligen frukt och tomaten finns där framförallt som en smakförhöjare och för att tillföra lykopen«, säger Sophie Rietz-Elvefors, marknadschef på Heinz.

Heinz Sunshine finns tillgänglig i Icas butiker från mitten av maj.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078