Kraftig uppgång på hamburgermarknad
Sedan 2000 har tillväxten för Sveriges hamburgerkedjor varit stark. Totalomsättningen har stigit från runt 4,3 miljarder till nära 6 miljarder 2007, skriver tidningen Fast Food.
Men tittar man i historieböckerna när det gäller etableringstakten har aktörerna, trots en lysande utveckling, haft lite större förväntningar än vad som varit möjligt.
Max Hamburgerrestauranger har exempelvis inte riktigt nått sina mål även om etableringstakten varit extremt tuff. I en intervju från 2000 säger den dåvarande vd:n Björn Malmström till tidningen Fast Food att målet 2001 var 30 enheter med en fördubbling på fem år. Förra året nådde Max 58 enheter och då har fem år passerat med råge. Målet bör däremot vara nått under 2008.
Även Burger Kings vd Stefan Eriksson utlovade år 2000 en bättre etableringstakt år 2001 då kedjan hade 45 enheter. Men den uteblev, år 2003 hade antalet enheter ökat med fyra till 49. Sedan dess har Burger King fått upp farten och har i dagsläget 64 restauranger.
År 2000 var Frasses strategi att öppna fem enheter om året, vilket inte riktigt blev fallet. Snittet landade på fyra enheter per år under de senaste sju åren. Därmed har Frasses mer än fördubblat sina enheter från 2000 till idag. Vd Åke Morén förklarade år 2000 för Fast Food att Frasses skulle hålla sig i Norrland, vilket ju inte blev fallet sett till spridningen idag.
McDonald´s hade år 2000 rejäl fart. Dåvarande etableringschef Kjell-Arne Forsberg utlovade ett 20-tal nya restauranger 2001, vilket såhär i efterhand visade sig bli 12 stycken 2001. Men från sina 218 enheter år 2000 växte de kraftigt i antal fram till 2003 då de nådde 235 enheter. Därefter började det falla tillbaka för att idag bestå av 226 enheter.
Ser man på marknadsandelen mellan de fyra kedjorna så har kartan ritats om en aning. År 2000 hade McDonald´s 79 procent av marknaden, Burger King hade 12 procent, Max 6 procent och Frasses 3 procent. Tittar man idag har McDonald´s tappat 11 procentenheter och fångade 68 procent av hamburgermarknaden 2007. Max har gasat rejält och nådde 14 procent år 2007 och har därmed seglat om Burger King som under de sju åren legat ganska stabil och svajat mellan 12-13 procent av marknaden. Även Frasses har plockat lite andelar och nådde år 2007 5 procent.
I nästa utgåva av Fast Food kan du läsa om hela fastfood-marknaden i siffror och analyser i den årliga marknadsrapporten – ute 19 maj! Prenumerera här !