23948sdkhjf

Hälsa kanske säljer på Max

Är hamburgare och hälsa en exportprodukt? Den frågan ska snabbmatskedjan Max besvara inför kommande utlandssatsning. Under tiden ska antalet enheter i Sverige fördubblas på fem år.
Ett otränat öga skulle kunna tro att Max redan har etablerat sig utomlands. För i Teheran går det riktigt bra för hamburgerrestaurangen Max. Men så är det den sista piratstaten och ägaren är långt ifrån släkt med bröderna Bergfors som står bakom den äkta kedjan.
»Men vi har faktiskt redan etablerat oss utomlands, menar Anders Forssten, marknadschef på Max Hamburgerrestauranger. Det har skett i och med vår senaste restaurang i Haparanda som ligger mittemellan Sverige och Finland.«

Hälsa har hittills varit ett av Max viktigaste konkurrensmedel. När galna kosjukan slog till i början av 2000-talet skapade det stor oro för bland annat köttet i hamburgaren. Det kunde Max dra fördel av, eftersom kedjan alltid använder svenska råvaror. År 2002 kom akrylamidlarmet och Max var då bland de första snabbmatskedjorna att agera. Fettdebatten som sedan följde tacklade Max på flera sätt, bland annat infördes det så kallade fettbokslutet, som varje år räknar ut hur många ton fett kedjan har bantat bort i sina produkter. Och förra året lanserades en GI-burgare som har blivit omåttligt populär. Kedjan tillämpar dessutom samma prissättning och exponerar de mer hälsosamma alternativen på samma villkor som övriga produkter, även om de är betydligt dyrare att producera. Men är det något som kommer att sälja utomlands?
»Just nu studerar vi framtida marknader för att ta reda på hur vi bäst anpassar vårt koncept. Det går inte att bara göra samma sak som här, all business i local. Sä än vet vi inte om vår hälsoprofil kommer att fungera«, säger Anders Forssten.

Aktuella länder för expansion är i första hand är våra nordiska grannar, men flera platser i Mellanöstern finns också med i planen. Den kommer att ske via franchiseavtal och tillsammans med en stark partner.
»Max första franchiserestaurang ligger på Arlanda, så det är ett sätt för oss att testa den driftsformen i ett första skede«, avslutar Anders Forssten.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078