23948sdkhjf

Lyxiga champagneår

För sjunde året i rad ökar försäljningen av champagne på Systembolaget. Den starka börsutvecklingen tros vara en av orsakerna, skriver Dagens Industris nätupplaga.
Förra året köpte svenskarna över 736 000 liter champagne, en ökning med 16 procent från året innan och den högsta försäljningssiffran någonsin. Rekordet innan dess, på 644 000 liter, sattes 1999, inför millennieskiftet och inom it-bubblan. Och prognosen ser fortsatt god ut. Under första kvartalet 2007 sålde Systembolaget 141 000 liter av de bubbliga dropparna, nästan 30 procent mer än vad som såldes samma period 2006.
»Vi vet att alkoholförsäljningen ökar när inkomsterna ökar, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg. Sedan 2002 är det den billigare champagnen som ökar mest procentuellt sett.«

Överlägset bäst, med mer än en sjundedel av försäljningen, går det för champagnehuset Moët & Chandon, som även tillverkar Dom Pérignon.

Champagnetrenden är minst lika tydlig på krogen, många öppnar champagnebarer, alltfler sorter går att beställa per glas och prisspannet blir större. Och champagnecocktails spås bli en storsäljare i sommar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063