OKQ8 tar upp konceptkampen
En halv miljard kronor kommer OKQ8:s ansiktslyftning att kosta. Med ett nytt sortiment och serviceutbildad personal ska trafikbutikskedjan locka fler kunder.
»Bilen och kioskförsäljningen har sina givna platser, men det ökas och satsas på snabbmat som har växande lönsamhet överallt idag«, säger OKQ8:s marknadschef Gunnar Ericson till Dagens Nyheter.
Bensinen är visserligen fortfarande den stora lockvaran, men en allt större del av omsättningen kommer från bland annat kiosk och snabbmat. OKQ8:s pilotprojekt är 60-talsmacken vid Bergshamra i Solna utanför Stockholm. Sortimentet i butiken har gallrats ut ordentligt och det finns färre biltillbehör.
»Ingen har råd att ha några hyllvärmare på lager längre, så fort som de ekonomiska hjulen snurrar idag«, säger Madelene Wändsjö, tf föreståndare.
Källa: Dagens Nyheter