23948sdkhjf

"Sveriges nya kaffekedja"

Från Stockholm till Åre och tillbaka igen. Tre enheter har Barista etablerat sedan början av året. Och samarbetet med storstadskrogen Proviant suddar ut gränsen mellan fastfood och fine dining.
Staffan Lind, brand manager på United Food AB och företagets vd Mattias Edlund, tidigare vd för tvåstjärniga Edsbacka Krog, är männen bakom varumärket Barista.
»Det var en definierad marknad vi klev in på, där utbudet bestod av Starbuckskopior med vissa undantag. Men vi har valt att åka rakt ned till Italien och bygga basen i den italienska kaffekulturen, med en i övrigt svensk inriktning med personlighet«, berättar Mattias Edlund.

Baristas tre enheter är belägna på St Göransgatan och Sturegatan i Stockholm samt i den nya gallerian vid Åre Torg i Åre. Barista har ett personligt kedjebeteende, där den grafiska profilen är gemensam för alla enheter, men sedan är interiör och historia unik för varje enhet.

Mattias Edlund driver tillsammans med Håkan Thor, tidigare kökschef på Edsbacka Krog, också storstadskrogen Proviant på Sturegatan, som hade premiär i mitten av mars. Och förutom att Baristas senaste enhet etablerats vägg i vägg med restaurangen, är det här utvecklingen av kaffekedjans matkoncept sker.
»Proviant är ett multikoncept, eftersom folk idag är mer flexibla och uppskattar olika blandningar. Med Barista får vi en egen espressobar, som i sin tur kan utnyttja vår kockkompetens«, berättar Mattias.

Läs hela reportaget om Barista inom kort i tidningen Fast Food!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062