23948sdkhjf

Syntetiskt sötade drycker säljer

Konsumtionen av lightdrycker i Sverige ökade kraftigt under förra året, enligt statistik från Sveriges Bryggerier. Även smaksatt vatten är populärt som törstsläckare.
»Av de läskedrycker och vatten som konsumerades under 2006 var ungefär fyra av tio antingen lightdrycker eller buteljerat vatten«, säger Cathrine Andersson, informationschef för Sveriges Bryggerier.

Förra året ökade den totala vatten- och läskförsäljningen med 7,9 procent jämfört med 2005. Av läskedryckerna, som ökade med 4,2 procent, stod lightdryckerna för en ökning på över 34 procent. Konsumtionen av buteljerat vatten ökade med 19,8 procent där de smaksatta sorterna sålt bäst.

Den kraftiga ökningen beror sannolikt till stor del på den intensiva sockerdebatt som förts under senare år. Men stora evenemang som fotbolls-VM och EM i friidrott samt lagändringen från 1 januari 2006 som innebär att sålda dryckesförpackningar ska ingå i ett retursystem, vilket har ersatt delar av den illegala läskförsäljningen, har också bidragit till ökningen.

Statistiken över konsumtionen av starköl och öl beräknas bli klar i slutet av april.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063