Stark resultatförbättring för McDonald’s i Sverige
Svenska McDonald’s förbättrar sitt resultat för första halvåret 2004 med 17 miljoner kronor jämfört med motsvarande period 2003. Juli var den bästa försäljningsmånaden någonsin för McDonald's, sedan starten 1973 i Sverige. Försäljningen under årets sju första månader var också den högsta i företagets historia. Försäljningstrenden är positiv även på längre sikt. Från och med april 2003, sexton månader i rad, har försäljningen för McDonald’s i Sverige ökat månad för månad på jämförbara restauranger. Den goda försäljningen i juli förklaras främst av det stora intresset för salladssatsningen och en markant ökning av Happy Meal-försäljningen, som har stimulerats av den ökade valfriheten på menyn. ”Det starka gensvaret på Salads Plus-lanseringen har gett oss både nya gäster och lockat befintliga gäster att prova något nytt”, säger Magnus Wikner, marknadsdirektör på Svenska McDonald’s. ”Med vår utökade salladsmeny når vi speciellt kvinnor, vilket har påverkat Happy Meal-försäljningen positivt. Vi ser även en uppgång i den totala menyförsäljningen för såväl kött som fisk- och kycklingmenyer.” ”Det har gjorts större investeringar och engångsavskrivningar under 2003 för att ha ”rent bord” inför 2004 och 2005. Detta är en medveten strategi och vi ser tydliga tecken på att investeringarna redan gett positiva effekter på lönsamheten Vi ser framtiden an med tillförsikt”, framhåller Markku Onnela, ekonomidirektör vid Svenska McDonald’s. Sverige har idag flest McDonald’s-restauranger i Europa i förhållande till folkmängden. ”Vi agerar på en mogen marknad och har fokus på att addera fler gäster till befintliga restauranger men expanderar fortfarande med nya restauranger. Efter en mycket stark utbyggnad under hela 90-talet till dagens 236 restauranger har vi numera en annan strategi för expansion”, säger Magnus Wikner, marknadsdirektör på Svenska McDonald’s.