Fem megatrender inom foodservice
Alltmer splittrade och tidspressade konsumenter med förändrade livsstilar har skapat en marknad för nya koncept och trender inom foodservice. Vid den tredje stora foodservice-konferensen i Zürich för en tid sedan presenterades fem starka megatrender för morgondagens europeiska måltidsmarknad. Enligt Gretel Weiss, chefredaktör för FoodService Europe och Herwig Niggemann speglar de fem megatrenderna den europeiska kontinentens kulinariska skillnader och snabbt växlande livsstilar.1. Brödbaserade produkter fungerar som s k nyckelrätter i alla sammanhang från bagerier till bensinstationer. Produkterna erbjuder stora variationsmöjligheter, fräschhet och hälsoinriktning. Exempel på kedjor inom detta område är belgiska Le Pain Quotidienne, franska Paul, spanska Bopan, brittiska Pret A Manger och tyska Brezel Ditsch.2. När det gäller smak växer intresset för asiatiska rätter, som betraktas som exotiska men riskfria. Framgångsrika koncept med asiatiska rätter som s k fast casual är t ex Wagamama och Yo! Sushi. Koncepten blir också allt vanligare inslag i s k food courts.3. Dagens alltmer tidspressade konsumenter söker harmoniska hemmiljöer utanför hemmet. Framför allt gäller det den växande andelen singelhushåll. Exempel på sådana koncept är Amsterdam´s Supper Club där gästerna kan slå sig ned i bekväma fåtöljer och även på divaner. Miljön inbjuder till kommunikation och även flirt.4. Marknadsliknande restauranger som erbjuder fräscha och färska produkter tillagade framför gästen har visat sig fungera för alla typer av rätter, inte minst etniska. Den här typen av koncept började utvecklas redan på 80-talet av bl a Manora och Mövenpick.5. Hybrida koncept som innebär ibland halsbrytande branschblandningar. T ex kaffebar i en tvättinrättning, pizzaförsäljning i bioanläggning, cocktailbar med manikyr. Att låta gästerna göra en del av jobbet, som t ex sin egen barbeque eller fondue är en växande trend. Ett må vara extremt exempel är Max Brenner Chocolate Bar, som erbjuder kunderna 200 ingredienser för att göra sin egen choklad.Hamburgarens framtid var en annan fråga som togs upp på foodservice-konferensen. Professor Christopher C Muller vid University of Central Florida berättade att kycklingen tar andelar från biffen i amerikanska restauranger. Från 1989 tills nu har kycklingen ökat från 13 till 17 procent av alla beställningar. Hamburgaren däremot har gått i motsatt riktning; från 17 till 15 procent under samma period. De tre stora amerikanska hamburgerkedjorna McDonald´s, Burger King och Wendy´s har fortfarande ett stort inflytande på måltidsvanorna, men konkurrensen från europeiska koncept med alternativa produkter ökar stadigt.