23948sdkhjf

Gemensam aktion

Skolmatens Vänner, LRF, Arla, Cerealia, Mjölkfrämjandet och Scan Foods gör nu en gemensam aktion för att barnen ska äta bättre och på så vis öka merförsäljningen.I dag omsätter de bondeägda livsmedelsföretagen två miljarder kronor på förskola och grundskola. Får man eleverna att äta enligt Livsmedelsverkets kostrekommendationer skulle marknaden växa med ytterligare en miljard till tre miljarder kronor. Och eleverna skulle förstås må bättre.Skolmatens Vänner lanseras efter skolstarten i augusti och en mängd aktiviteter väntas bland beslutsfattare, skolpersonal, föräldrar och opinionsbidlare. »Vi har arbetat för att synliggöra skolmat under de senste tjugo åren och vill nu befästa skolmatens ställning och visa på positiva exempel«, säger Carita Wallman Larsson på LRF. Annichen Kringstad är projektledare och väl bevandrad i matens betydelse för goda prestationer vare sig det gäller orienteringsslinga eller på skolbänken.»Till hösten kommer en tidning med nya rön om attityder och matläget på förskola och skola och en hemsida är under uppbyggnad«, berättar Annichen Kringstad.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062