23948sdkhjf

Ännu ett livsmedelsföretag öppnar popup-restaurang

Gårdsfisk gör som Oddlygood och öppnar popup-restaurang för att skapa uppmärksamhet kring sin verksamhet.

Livsmedelsproducenterna har hittat ett nytt sätt att marknadsföra sina produkter.

Oddlygood öppnade den 12 mars popup-restaurangen The Odd Spot tillsammans med Filip Johansson, mer känd som Fanfilip på Tiktok, och matkreatören Katarina Nyman, som kallas Kny.

Nu följer Gårdsfisk efter med en egen popup-restaurang som serverar olika rätter baserade på den klimatcertifierade fisken Clarias, som Gårdsfisk föder upp hos skånska bönder.

Den tillfälliga restaurangen på Kungsgatan i Malmö kommer att hålla öppet mellan den 1 april och 14 juni. Syftet uppges vara att fokusera på minskat överfiske och att återskapa balansen i havet. 

– Havet och fisken som bor där står inför gigantiska utmaningar och vi på Gårdsfisk vill visa att det är möjligt att äta fisk och samtidigt minimera överfiske och övergödning av våra hav, kommenterar kommunikationschefen Andreas Granath i ett pressmeddelande.

Fiskodlingsbolaget startades 2013 av Mikael Olenmark och vd:n för bolaget Johan Ljungquist. Idén är att odla landbaserad fisk i ett slutet system likt RAS – Recirculating Aquaculture System – på ett lantbruk. Restprodukterna, som vatten och gödsel, kan användas i lantbrukarens övriga produktion.

Gretagården är verksamhetens nav och har byggts om för att öka kapaciteten.

– Mycket av det här året handlar om att öka volymerna, så vårt mål är att öka fiskförsäljningen cirka 100 procent, sa vd:n Johan Ljungquist i en intervju med Food Supply i juni förra året.

Artikeln är en del av vårt tema om Öppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047