Nu rullar Foodoras leveransrobotar på Stockholms gator – ”Milstolpe”

Foodora har testat självkörande robotar sedan 2021. Då hette roboten Doora. Nu är q-handlaren redo att kommersialisera de autonoma leveranserna ihop med den globala aktören Starship Technologies, som redan har över 2 000 robotar i drift runt om i Europa och USA.
I dag, den 13 mars, lanseras tjänsten och Sharships batteridrivna robotar börjar leverera mat och andra varor till hushåll på Södermalm i Stockholms innerstad. Så småningom ska området utvidgas och inkludera även Solna och Sundbyberg.
– Jag är stolt över att Foodora är först med att introducera robotleveranser i Sverige. Denna milstolpe är ett bevis på vårt engagemang för innovation och att förbättra last mile- logistiken. Vårt samarbete med partners har varit avgörande för att göra detta till verklighet, och tillsammans formar vi framtidens leveranser, säger Suseem Jain, vd på Foodora Sverige, i ett pressmeddelande.
Robotarna kommer att hämta beställningar från Foodora market-butiken på Högbergsgatan på Södermalm och leverera inom en radie på upp till tre kilometer. De rör sig huvudsakligen på trottoarer i gånghastighet och stannar vid behov för bilar och fotgängare.
Kunderna kan beställa via Foodora-appen och få sina varor levererade av en robot inom några minuter.
– Vi ser en enorm potential för våra autonoma leveransrobotar i Sverige. Detta samarbete med foodora gör det möjligt att erbjuda snabbare och mer hållbara leveranser till svenska konsumenter. Vi ser fram emot att expandera och förändra hur människor får sina varor levererade, säger Ahti Heinla, medgrundare och vd för Starship Technologies.
Tele2, som hade aktiv del i pilotprojektet för fyra år sedan, har agerat som rådgivare till Foodora Sverige i det nya samarbetet.
– Vi strävar alltid efter att driva teknologisk innovation som gör vardagen enklare och mer hållbar. Att få vara en del av Sveriges första robotleveranser tillsammans med Foodora är ett stort steg framåt för smart logistik och framtidens leveranser, säger Stefan Trampus, affärsområdeschef för företagsmarknaden på Tele2.
