23948sdkhjf

Taco Bars nya vd om stabila expansionen – ”finns plats för 50 till”

Trots några tuffa år har omsättningen för Taco Bar ökat ett par procent mer än branschen i övrigt. Två nya restauranger har kommunicerats och fyra till knackar på dörren.

Den svenska franchisekedjan Taco Bar expanderar i vår med två nya restauranger och ett utökat samarbete med drivmedelsbolaget OKQ8. Nytillträdda vd:n Linda Eriksson berättar om planerna och varför svenskarna fortfarande är så förtjusta i texmex.

Taco Bar har varit ett namn på den svenska restaurangscenen sedan 1983 då den allra första restaurangen öppnade i Kungshallen i Stockholm. Då hade texmexmaten börjat ta plats i de svenska folkhemmen med fredagstacos, nachochips, kryddiga tomatsalsor och grönsaksröror.

Men medan mexikanskinspirerade restauranger öppnat och stängt har Taco Bar fortsatt att expandera i ett makligt och stabilt tempo. I dag omfattar kedjan 46 restauranger från Luleå i norr till Malmö i söder. I april invigs två nya restauranger i Västervik och Uppsala medan fyra nya etableringar står och knackar på dörren. Vilka de är vill Linda Eriksson dock inte avslöja förrän lokalfrågorna är lösta.

Med en lång bakgrund från ledande kommersiella positioner i företag som Scandic, Strawberry, O’Learys och Harrys ser Linda Eriksson att det finns plats för Taco Bar på ”ytterligare 50 platser i Sverige”. Efter det väntar eventuellt en utlandsexpansion.

– Även om vi av tradition ofta etablerat oss i städer och på handelsplatser har vi ett primärt fokus på att finnas i flöden där folk rör sig. Konceptet med att bara kunna slinka in och äta och dricka gott utan att behöva reservera bord passar för det. En ny möjlighet som vi testar nu tillsammans med OKQ8 är att servera deras gäster Taco Bar-mat. Då kan de äta något under tiden som bilen laddas och på så vis förena nytta med nöje.

Att etablera sig längs vägarna är inget oprövat koncept. På OKQ8 i Nykvarn utanför Södertälje testas just nu ”Taco Bar on the road” för bilburna gäster. Konceptet kommer att testas på fler OKQ8-stationer under våren.

Som många andra i branschen upplever även Linda Eriksson att restaurangerna har det fortsatt tufft. Inflation, ökade livsmedelspriser och hushåll som har mindre kvar i plånboken resulterar i dyrare inköp och färre restaurangbesök.

– Det är den stora utmaningen. Men tittar man på siffrorna har vi klarat oss hyfsat. Trots några tuffa år har omsättningen ändå ökat ett par procent mer än branschen i övrigt.

Att Taco Bar är franchisedrivet beskrivs som en av företagets stora styrkor. Tillsammans med drivna, lokala entreprenörer understryker företaget att de skapat ett välkänt varumärke på texmex-scenen.

– Vår framgång bygger på francisetagares framgång, på det sättet är franchise en tillgång. Viktigast av allt är ändå att skapa en sund och stabil tillväxt som gör att företaget lever vidare.

Konceptet då, för en taco i Mexiko smakar ju inte alls som en taco i Kalifornien eller i Sverige. Basen med köttfärs, som de flesta svenskar identifierar med just taco, är ljusår från de tacos som serveras i ursprungslandet, inklusive alla grönsakerna.

– I restaurangerna finns det ett brett utbud som ska passa alla genom råvaror, recept och smaker som vi själva varit med om att utforma. Utan att vrida och vända för mycket på ett fungerande koncept försöker vi kontinuerligt bli bättre och vassare. Att arbeta med menyer och marknadsföring för att förstå gästerna bättre står högt upp på dagordningen, säger Linda Eriksson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063