Satsningen på att ta saluhalls-konceptet online slutade i konkurs
Bolaget Sveriges Saluhall, som ligger bakom e-handelssajten Saluhall.se, grundades 2019 av kökschefen Martin Andersson, fotbollsspelaren Niklas Thor samt David Åström som är vd för Svenssons krogar.
Tankarna med sajten var att ta saluhalls-konceptet online med ”ett sortiment av goda, kvalitativa, snygga och hållbara produkter till den medvetna matälskaren”, enligt bolagets hemsida.
Men efter ett par gynnsamma första år, följt av några slitsamma, försattes Sveriges Saluhall den 21 februari i konkurs, rapporterar Breakit.
Inledningsvis fanns också två butiker, men vid tidpunkten för konkursen var bara butiken i Uppsala verksam.
”Konkursboet fortsätter driften av bolagets verksamhet genom att idag inleda en konkursutförsäljning av bolagets varulager med mera, utifrån bolagets förhyrda butikslokal”, skriver konkursförvaltaren Alexander Norman i ett mejl till Food Supply.
I vad består tillgångarna och vad händer framöver med verksamheten?
”Bolagets tillgångar synes i nuläget dels bestå i ett varulager och diverse butiksinventarier med mera, dels i diverse immateriella rättigheter. Vad gäller ytterligare åtgärder framgent ber jag att få återkomma”, skriver han vidare.
Första året omsatte Sveriges Saluhall 5 miljoner kronor, och året efter mer än fördubblades omsättningen till 12 miljoner. Därefter började det att dala, och enligt senaste bokslutet hamnade omsättningen på 7,8 miljoner kronor med ett rörelseresultat på -265 000 kronor. Aktiekapitalet ansågs därmed förbrukat.