Dagobert ska ge pendlarna frukostmackorna de förtjänar
Han har varit vd för Ehandel.se och har erfarenhet både som marknadschef och affärsutvecklingschef. Nu använder Johan Svensson sina kunskaper för att revolutionera smörgåsbranschen.
Processen har varit mycket transparent och gått rasande fort. På sociala medier har Johan Svensson berättat om hur han steg för steg skapat sitt smörgåsföretag och låtit 700 smörgåsälskare rösta fram startmenyn som består av sex olika typer av mackor.
Den 14 januari är det premiär på Odenplan i Stockholm.
Johan Svensson har själv åkt pendeltåg in till stan på morgonen och då saknat möjligheten att köpa en god frukostmacka till ett rimligt pris. Det var ur den erfarenheten som affärsidéen föddes.
”De på 7-Eleven, Ica, Coop känns "fabriksgjorda" och på Espresso House, Wayne's och Bröd & Salt lever smörgåsarna inte alls upp till det höga priset. Ibland har jag kostat på mig en svindyr macka på Mellqvist, men ingen har råd med det i längden”, konstaterar han i ett inlägg på Linkedin.
I samma inlägg efterlyser han ett slagkraftigt namn på sin verksamhet: ”Ni fattar ju att det är en snabbväxande affärskedja på vardande! Kreativa förslag mottages tacksamt!”
Det var tre veckor sedan. En vecka senare fick satsningen sitt namn, Dagobert, och nästa vecka, den 14 januari, är det premiär på Odenplan utanför nedgången till tunnelbanan. Måndag till torsdag kan pendlarna handla frukostmackor och frukostpaket.
– Jag tror att många jobbar hemifrån på fredagar, men den tesen får vi utmana framöver, säger Johan Svensson.
Dagobert är ytterligare ett exempel på att smörgåstrenden är stark. I slutet av november öppnade Hedvik Henrekson och Zacharias Lindqvist Hansson, som båda medverkat i Årets mästerkock, mackbaren Dubbla deli i Hötorgshallen. Samtidigt öppnade Mackverket sin fjärde restaurang i Stockholm Quality Outlets Food Hall.
Artikeln är en del av vårt tema om Öppning.