Burger Kings Sverigechef: ”Vi vill dominera marknaden”
Under de senaste åren har det skett en slags burger-boom i Sverige där allt fler nya hamburgerrestauranger tillkommit. Konkurrensen har blivit tuffare, både för snabbmatskedjorna och de mer klassiska hamburgarehaken. För Burger Kings del har det inneburit att anamma en ny strategi för att stärka varumärkets synlighet.
– Generellt så går det bra för Burger King. Vi är inte riktigt där vi vill vara än, men vi är på god väg. Om man kollar tillbaka de senaste åren har Burger King inte varit riktigt synligt i Sverige, vilket har varit mitt jobb att ändra på, säger Carsten Lambrecht, landschef för Burger King Sverige.
Trots att det har blivit större konkurrens i burgarebranschen ser Carsten Lambrecht det som en möjlighet att utvecklas.
– Jag ser konkurrensen som något positivt och tror det möjliggör att bli mer innovativ. I slutändan är det gästerna som väljer vilken kedja de ska gå till.
Kopplat till konkurrensen har Burger Kings svenska restauranger inte haft en större förändring i försäljningen. Dock har de haft utmaningar i andra delar, men Carsten menar på att det är mer relaterat till varumärket än konkurrens.
– Det har varierat, inom vissa områden har vi växt försäljningsmässigt medans i andra områden har det varit mer utmanande där vi har förlorat vissa kunder. Kanske är det relaterat till konkurrensen, men jag tror orsaken är hur vi som varumärke visar oss, vad vi står för och vad våra svenska gäster tycker om oss.
Med hjälp av en ny strategi som innebär att gå tillbaka till den grundläggande kärnan, kvalité och smak, ska kedjan ta fler marknadsandelar och synlighet.
– Det är ingen ”utanför boxen” strategi. Utan det handlar om att gå tillbaka till grunderna. Det vi försöker kommunicera är kvalitén på våra produkter för det är där vi tror vi är starka och är en av drivkrafterna att bygga varumärket och återfå förtroendet hos våra kunder.
För att uppnå kvalité är det viktigt att allting är fräscht. Carsten förklarar att varje restaurang i Sverige hackar upp grönsakerna varje dag. Men även att deras burgare är grillade vilket gör skillnad i smaken, något Burger King är extra stolta över. En av de andra drivkrafterna för att ta marknadsandelar är gästupplevelsen.
– Bra service och rena restauranger ska vi ha genom alla led, oavsett om det är franchise eller King Food ägt. Sen utöver det ska vi leverera och utveckla ett varumärke som är ännu mer tydligare för gästerna, vad Burger King är och vad gästerna kan förvänta sig av oss.
Förutom att gå tillbaka till grunderna är det också viktigt för Burger King att anpassa sig till en föränderlig värld med en ny yngre generation som letar efter allt fler hållbara alternativ och bland annat där till vegetariska alternativ. Bland annat lanserade Burger King en tillfällig växtbaserad restaurang förra året i Stockholm i samband med att de lanserade nya växtbaserade produkter.
– Det är viktigt att gästerna vet att det finns andra alternativ än en klassisk burgare och jag tror det blir alltmer viktigt för den yngre generationen att det finns alternativ. Med konkurrensen tror jag det är ännu viktigare att utveckla märket och vara innovativ, förklarar Carsten Lambrecht.
Burger King gör även en McDonald’s och har genomfört justeringar på sin mest klassiska burgare, Whopper. Originalreceptet tillkom 1957 och har stått kvar sedan dess fram tills nu när Burger King nylanserar den nya burgaren. Arbetet med att utveckla det nya receptet har pågått under tre årstid.
– Det har varit en lång väg av att utveckla och förbättra receptet för Whopper. Vi har gjort om biffen och använder oss av ett annat bröd, förklarar Carsten.
Under året planeras ytterligare en Burger King restaurang i Sverige, denna gången i Halmstad. Restaurangbolaget NSP Restaurants har säkrat en finansiering från Avenue Europe på 280 miljoner. Lånet ska användas för att refinansiera cirka 280 miljoner kronor i tidigare lån och över möjliggöra expansion för bland annat Burger King i Sverige och Danmark.