Sunkhakskedja expanderar – snart har Lion Bar 25 restauranger
Lion Bar är en pub- och restaurangkedja som startade i Stockholm 1996 och som expanderat kraftigt främst under senare år. Sedan 2018 drivs inga restauranger centralt utan enbart via franchisetagare.
Kedjan finns redan representerad med 20-talet enheter från Skellefteå i Norr till Malmö. Snart öppnar också den första baren i Göteborg. Det sker i mitten av maj, i lokaler precis bredvid Shotluckan på Viktoriagatan, skriver Göteborgs-Posten.
Lion Bar är känt för sin plankstek, sina låga ölpriser samt för att vara Sveriges största sunkhakskedja. För GP berättar Abraham Cakir, en av de drivande bakom kedjan, varför det är okej att förknippas med sunkhak.
– Är man inte från branschen så förstår jag att det låter väldigt negativt. Men alla gäster menar sunk på ett välmenande sätt. Lite, kom och gå som du är, var den du vill vara, det behöver inte vara så fint alltihop.
Lion Bar har försökt behålla sin lågprisprägel även i prishöjningstider.
– Också vi har höjt priserna, men marginellt. Samtidigt har vi verkligen försökt att hålla nere på de viktigaste sakerna. Planksteken och ölen, till exempel, säger Abraham Cakir.
Inom kort öppnar franchisekedjan också en ny enhet på Södermalm i Stockholm, Lion Bar Mariatorget. Det blir den sjätte enheten i huvudstaden.
Affärskonceptet beskrivs som pubvärldens Ikea och likt möbeljätten vill sunkhakskedjan även satsa internationellt. På hemsidan anges turistorter som Ayia Napa, Mallorca, Marbella och Kos som tänkbara platser för en internationell expansion som uppges ska ske inom 5-7 år.
Artikeln är en del av vårt tema om Etablering.