Grab and go-trend på mässa med rekordmånga besökare
Rekordmånga 7 000 besökare samlades på mässan Fastfood & Café & Restaurang Expo, FFCR, på Kistamässan utanför Stockholm.
Sorlet och i montergångarna bland de cirka 250 utställarna var högre än på länge. Man kan verkligen prata om succé då nästan åtta av tio utställare redan nu försäkrat sig om en monterplats till mässan 2025.
En rundvandring bland montrarna visade på ett antal tydliga trender. När restaurangbranschen har det extra tufft med både efterdyningar från pandemin och en lågkonjunktur, skördar fastfood framgångar. Det var gott om koncept typ ”grab and go” i form av smoothies i alla möjliga varianter och matiga wraps där Fontana presenterade en pocketwrap, ett mjukt färdigvikt bröd som kan fyllas med allt från halloumi till gyros, grönsaker och hummus. Enkel tillagning och passar för merförsäljning i baren eller som mellanrätt.
Pizzan håller ställningarna. Företaget Danora presenterade bland annat sitt sortiment av varma, italienska food-to-go produkter, Calzonepizzor, Paninis och Mezzalunas.
En annan tydlig trend är att de vegetariska alternativen fortsätter att öka liksom alternativa proteiner. Lantmännen Cerealia satsar, genom sitt koncept Go Green, hårt på 100 procent ärtkött och presenterade för storköket vegetariska bollar, hamburgare och färs. Man har också utvecklat sitt sortiment av pannkakor, raggmunk och våfflor för foodservicesektorn.
Branschen har också tagit fasta på återvinning och flera leverantörers take away-förpackningar är nu återvinningsbara.
Om man ville vila fötterna, passade det bra att ta en paus vid Urban food trends-området. Där ledde Sandra Mastio, krögare, kokboksförfattare och vinnare av Årets mästerkock för ett antal år sedan, diverse matlagningsevent med olika kockar. Stjärnkocken Adam Dahlberg pratade till exempel om Tokyo och varför matintresserade måste resa dit. ”Du kan äta fantastiska anrättningar i stort sett i varje gathörn”.
Trendspanaren Lennart Wallander från kommunikationsbyrån Food & Friends, har spanat på internationella mattrender sedan början av 2000-talet. I år var tongångarna lite dystra efter pandemin och ekonomisk lågkonjunktur. Restaurangbranschen har det kämpigt och fastfood går framåt, precis som mässinehållet visade. En trend är att restaurangbranschen jagar intäkter genom att ta betalt för diverse tillbehör och en internationell trend är att branschen tar olika betalt för olika bord i restauranglokalen. Sitt nära toaletterna så blir bordet billigare!
FFCR genomfördes på Kistamässan utanför Stockholm den 31 januari till den 1 februari.