Nu ska julmusten också vara sockerfri
40 miljoner liter must, så mycket dricker svenskar varje år. Sveriges Bryggerier har sammanfattat trender och nyheter inom julmust som visar att det sockerfria alternativet ökar.
– Vi har sedan tidigare sett en stark trend av sockerfritt inom läsk, men det är först nu vi även börjar se samma trend inom musten. Kanske beror det på att vi vant oss vid den sockerfria smaken. Den sockerfria trenden går också hand i hand med de smalare burkarna som ofta upplevs som trendigare av konsumenterna, säger Anna-Karin Fondberg, vd för Sveriges Bryggerier, i en kommentar.
Av all julmust som säljs, så säljs 60 procent under december månad. Oftast köper konsumenterna den större PET-flaskan för att avnjuta musten hemma i sällskap. Men julmust i mindre förpackningar öppnar dörrarna för ny målgrupp och nya sammanhang.
– I takt med fler förpackningar och smaker blir must en allt större kategori. “On-the-go” är ett kundsegment som ökar. Säsongen blir också längre. Vi ser en ökad försäljning redan i oktober. Framförallt är det sockerfri julmust som växer, berättar Jörgen Spens, försäljningschef på Krönleins Bryggeri.
Julmustens historia
Must lanserades först 1910 av Robert Roberts som var på jakt efter ett alkoholfritt alternativ till öl. Med en mörk färg med smak av humle har julmusten många likheter med traditionell mörk öl. Men musten användes inte som det var tänkt utan har istället blivit en helgläskedryck under namnet Julmust och Påskmust.
Receptet är än idag hemligt och det sägs att endast tre personer känner till de exakta ingredienserna.
Ica