Coca-Cola anmäls för vilseledande marknadsföring
BUEC, ClientEarth och ECOS har nu anmält Coca-Cola, Nestlé och Danonen till Europeiska kommissionen och konsumentskyddsmyndigheten, CPC. Anledningen till anmälan beror på att de anser att företagen vilseleder konsumenterna genom att påstå att deras flaskor är helt återvinningsbara och tillverkade av återvunnet material.
I ett pressmeddelande trycker BUEC, ClientEarth och ECOS på tre punkter som de är kritiska mot. Företagens påstående om att flaskorna är helt tillverkade av återvunnet material är felaktigt, anser anmälarna. Detta då korkarna på flaskorna inte kan var tillverkade av helt återvunnet material enligt EU-lagstiftning och att etiketter sällan tillverkas av återvunnet material.
Vidare skriver de att flaskorna sällan är 100 procent återvinningsbara. Återvinningsgraden av PET-flaskor uppskattas till 55 procent i EU och chansen att det blir en ny flaska igen ligger runt 30 procent.
– Att använda "100 procent återvunna eller återvinningsbara" påståenden eller visa naturbilder och gröna bilder som insinuerar att plast är miljövänligt är vilseledande. Sådana påståenden kan dock hittas på många vattenflaskor som säljs över hela Europa. Problemet är att det inte finns någon garanti för att det kommer att återvinnas helt när det väl är i papperskorgen. Denna greenwashing måste upphöra, kommenterar Ursula Pachl, biträdande generaldirektör för BEUC.
Den sista punkten handlar om företagens användning av gröna bilder och illustrationer som skapar en bild av att flaskorna skulle ha en positiv inverkan på miljön.
BEUC, ClientEarth och ECOS har nu lämnat in sina klagomål till Europeiska kommissionen och konsumentskyddsmyndigheten och uppmanat att de ska inleda en utredning.